78-Nebe Suresi 33. Ayeti

Arabça Yazılışı:

وَكَوَاعِبَ اَتْرَابًاۙ

Türkçe Okunuşu:
Ve kevâ’ibe etrâbân.

Kelime Çevirisi:

ve tomurcuk sineli

وَكَوَاعِبَ

uyumlu

اَتْرَابًاۙ

Cümle Çevirisi:

{ Tomurcuk sineli, uyumlu. }

Türkçe Meâli:

{…ve uyumlu tomurcuk sineliler…}

AÇIKLAMALAR:

“{…ve uyumlu…”
“TOPRAK” anlamı taşıyan [TüRaBün] kelimesinden [ETRaBan] kelimesi kullanılmıştır. Yani “aynı topraklı”, “bir birinin toprağı (hammaddesi)uyumlu”, “Huyu-suyu aynı olan kişiler” olarak mana verilmektedir. “Ruh ikizim” dediğimiz kimseler.

“…tomurcuk sineliler…}”
Cennet cennet dedikleri
Birkaç köşkle birkaç huri
İsteyene Ver anları
Bana seni gerek seni

Demiş Allah aşığı Yunus Emre.

Allah celle celaluhu yarattığı tüm canlılara 2 içgüdü koymuştur. Her bir canlı, bu 2 içgüdüsü sayesinde canlı formunu korumaktadır. Eğer canlılardaki bu içgüdüler olmasaydı evrende bir tek canlı dahi kalmazdı.

Birincisi enerji yani rızık temin etme içgüdüsüdür ki; canlının dünyaya gözlerini açtığı anda başlar ve hayatı boyunca en çok meşgul olduğu içgüdüsüdür. Bu içgüdüyle kuşlar yumurtadan çıkınca ötmeye, bebekler doğunca ağlamaya başlar. Ta ki ölünceye kadar bu enerji temini çabası devam eder.

İkincisi ise üreme içgüdüsüdür ki; Ömrünün sınırlı bir zamanda var olacağını ve o zaman gelince de yok olacağını bilen canlı, erişkinliğe ulaştıktan sonra kendi türünü yani kendi DNA’sını devam ettire bilmek için ömür zamanı sıfırdan başlayacak olan yeni bir ‘kendi’ üretme telaşına girer.

İşte her şey buradan başlıyor. Aslında cinsellik her bir canlı için doğal bir olgu. Fakat Yaratıcı, akıl sahibi insan türü için bazı kriterler eklemiş. Kayıt dışı, gizli-saklı yani nikahsız tüm cinsellikleri yasaklamış bunun dışında kalan cinsellikleri de teşvik etmiştir. [İsra/32], [Nur/2] , [Furkan/68] , [Mümtehine/12] gibi ayetlerde NİKAHSIZ cinsellik yasaklanmış. [Bakara/187] , [Bakara/223] gibi ayetlerde ise NİKAHLI cinsellik teşvik edilmiştir.

Şimdi gelelim açıklamasını yaptığımız ayete.
[KafAynBe] köklü kelime el-Müfredât adlı açıklamalı Arapça Lügatinde;
[KaA’Bün] ayak topuğu,
[KaA’Be] dört kenarlı bina,
[KeVaİ’Bü] göğüsleri tomurcuklanmışlar,
manalarına gelmektedir.

Lisanul Arab adlı lügatte ise;
“çarpıcı, göz alıcı, harika, olağan üstü güzel” anlamlarına gelmektedir.

Bazı mealciler bu manalardan “çarpıcı, göz alıcı, harika, olağan üstü güzel” manasını almış bazıları da ‘tomurcuk sineli’ manasını kullanmışlar. Bazıları da daha kışkırtıcı tabirle ‘memeleri tomurcuklanmış’ tabirlerini kullanmışlardır. Mana böyle olunca kimileri tarafından rahatsız edici olarak görülmüş, kabul edilemez bir seviyeye çıkartılıp hayat-memat meselesi haline getirmişlerdir.

Kur’an-ı Kerim Yaratıcının kelamı, O Yaratıcı, var olmayı sağlayan içgüdülerin hormonsal enzimlerle beynine gönderilen sinyallerin reaksiyonunda ortaya çıkan istek ve arzuları insanoğlunun yaptığı iyi amellerine karşılık olarak vereceğini söylemesi; bir sanatçının, sanatının ayrıntılarını anlatması kadar doğaldır. [Vakia/21] ‘de cennette istediğin kuşun etinin yiye bilineceğinin anlatımı ile, genç bir kızın anatomisi ön plana çıkartılarak cinsellik yapılacağının anlatımı arasında eylemsel bir fark yoktur.

Bir de, bu anormallik algısı; dünya hayatıyla kıyaslama yapıldığından dolayı ortaya çıkmaktadır. Yani insan bunu okuyunca kendini dünya hayatı değerlerinin, tabularının ve algılarının şekillendirdiği bir bakış acısıyla ifadelere tepki veriyor. Cennette bu tür tabular ve algılar olmayacaktır. Bu farklılığı anlamak için Misal vermek gerekirse; plajda bikinisi ile dolaşan bir kadın normal karşılanırken şehrin göbeğinde o kıyafetle dolaşması ise tepki çekmektedir. Eylem aynı fakat yer ve çevre algısı farklıdır.

Diğer bir husus; cennetteki cinsellik anlatımlarının hepsi neden erkek odaklıdır neden kadınlar için bir anlatım yoktur? Diye sual eder iseniz, cevabı; Erkeğe cinsellik vaat ederek dikkatini çekebilirsin fakat bir kadına cinsellik vaat ederek dikkatini çekemezsin. Bu durum sabittir (istisnalar müstesna;)) insanlar arasında genel görüş bu şekildedir. Bu sebeple Kur’an-ı Kerim’in cennet ayetlerinde, kadınların cinselliği anlatılmamıştır. Uygun olanı da budur. Karma toplum içinde erkeğin cinsel eylemleri taktirle karşılanırken, kadının cinsel eylemleri aşağılanış olarak algılanır. Tabi anlatılmaması, olmadığının anlamına gelmez. [Fussilet/31] ve [Tevbe/72] ayetlerinde geçtiği gibi cennette kadın-erkek fark etmeksizin isteyene istediği her şey verilecektir.

Başka bir ayrıntı; 1400 küsür sene önce bu ayetin indiği toplum ve zamanda kölelik vardı. İnsanlar avm den mutfak robotu alır gibi köle alır satarlardı. Kadın veya erkek olsun, köleler sıcak altında tarla, temizlik vb. gibi ağır işlerde çalışır sadece avret mahallini kapatan bir örtü örterlerdi ve belden yukarısı da tamamen çıplak olurdu. Bu kıyafetle çalışırlar, bu şekilde halk arasında dolaşır, yatar, yer-içerlerdi. Bu doğal bir görüntüydü kimse yadırgamazdı. Günümüzde bile Afrika’da veya Amazon ormanlarında bazı ilkel kabilelerde kadınlar belden yukarısı çıplak halde yaşarlar. Kabilesindeki kimsenin dikkatini çekmez ama modern dünyanın internetinde videoları tıklanma rekorları kırar. Yani empati- çoklu bakış açısı ile olaylara bakma kabiliyeti gelişimi için anlatmış olalım.

İşin ilginç tarafını da söyleyelim; bunun gibi ayetleri absürt bulanların çoğunluğu özgür düşünceli insanlar “sevgilim olabilir, metresim olabilir, alan memnun satan memnun kim karışır” söylemlerinin savunucuları olması. Bu gibi kişilere rastlayınca hemen şu ayet gelir aklıma. [Bakara/11] , [Bakara/12] .

SONUÇ OLARAK;
Kur’an-ı Kerim’de cehennemden bahsedildiğinde, ürpermeli, günahlarımız için Allah’tan af dilemeli, Cennetten bahsedildiğinde ise Müslüman olduğumuz için hamd etmeliyiz. Unutmayın! Kur’an-ı Kerim konsantre bir manaya sahiptir, eğer onu o şekliyle sulandırmadan içerseniz yani sadece mealini okursanız ACI GELİR. Sulandırarak içerseniz yani geniş tefsir ve açıklamalarıyla okursanız tadı GÜZEL GELECEKTİR.

İlgili Linkler:
⇛ 78-Nebe Suresi İndeksi
⇛ Kur’an-ı Kerim Meâli İndeksi

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir